Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
collapse
* Volg ons
Volg ons via Twitter Volg ons via Facebook Volg ons via onze RSS feed

* Gebruikersinfo
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Wie is er online?
  • Dot gasten: 17
  • Dot verborgen: 0
  • Dot leden: 5
  • Dot Gebruikers Online:

* Kalender
mei 2013
zo ma di wo do vr za
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 [24] 25
26 27 28 29 30 31

No calendar events were found.

* Statistieken
  • stats Totaal aantal leden: 2721
  • stats Totaal aantal berichten: 614989
  • stats Totaal aantal topics: 22768
  • stats Totaal categorieën: 5
  • stats Totaal aantal boards: 28
  • stats Hoogst aantal bezoekers online: 146

Pagina's: 1 [2] 3

Auteur Topic: Selling: Een ondergewaardeerde Kunst?  (gelezen 1592 keer)

Rude Awakening

• Trade Count: (0)
  • Volwaardig lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 14 mei 2012, 20:18:33 »

Als je niet weet hoe je geloofwaardig moet sellen, dan ben je geen goede worstelaar. Simpel.
Beetje open deur intrappen, deze topic...

In de indies wil iedereen in korte tijd laten zien wat hij in huis heeft, dus ik begrijp best waarom er af en toe dan minder geselled wordt. In de WWE hoef ik dat echter niet altijd te zien.
ALs je een bad ass mofo bent of een bepaalde ervaring uitstraalt, dan kan je ook meer incasseren i.m.o.. No sellen kan ook wel een extra dimensie brengen aan een match.

Maar de "average joe's" wil ik gewoon horen schreeuwen bij submissies, mank zien lopen en gedesoritenteerd zien ronddwalen na een aantal suplexes en punches. Doe/begrijp/kan je dat niet als worstelaar, pleur dan op uit die ring!

Als fan wil ik gewoon intensiteit zien, dat hoeven echt geen rake klappen te zijn, als ik maar de kans krijg om het te geloven dat het niet een neppe, broadway act is. Dat ligt dus aan beide worstelaars.

Dat is wel een groot probleem in de indies. Maar weinigen kunnen ook echt geloofwaardige punches en kicks geven. De rookies lijken tegenwoordig meer gefocused te zijn om het leren van de moves dan de basisbeginselen.
Het is soms echt werkelijk om te huilen hoe slecht geselled er wordt en hoe de punches/kicks "geaaid" worden. Het kan een match in de eerste minuut al verzieken voor mij! Niet alleen in Europa, maar dat zie ik ook als ik een willekeurige US indy show bekijk in teveel matches terugkomen.

DUS ik zeg nee; geen ondergewaardeerde kunst, maar een verwaarloosd element.
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2012, 20:23:02 door Ldt »

OOOOOOH YEAH~!

BGA

• Никола
  • Ledenbeheerder
  • Trade Count: (+1)
  • Held
  • Geslacht: Man
  • De man uit jouw doktersroman
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 14 mei 2012, 20:21:19 »

Voor top rope moves geld dit misschien toch wat minder... Als Bourne een SSP doet hang het grotendeels toch ven hem af en hangt heel minder af van hoe de tegenstander hem sellt...

Zo kon RVD trouwens wel geweldig zijn eigen frog splash sellen, hij sellt als een van de weinige dat hij zelf ook echt ff pijn heeft bij een top rope move...

De salto's e.d betrok ik er maar even bij voor de beeldvorming. Komt er op neer dat ook een technisch perfecte move gewoon goed geselled moet worden om geloofwaardig te zijn of het gewenste effect te hebben. En dat kan op verschillende manier, afhankelijk wat dat effect moet zijn.

Bwam

• Trade Count: (+4)
  • Held
  • BAM! .... Kwit Nie! ©
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 14 mei 2012, 23:14:43 »

Even wat posts bijgelezen maar de dingen waarop ik wil reageren stapelen op, dus als het al genoemd is waar ik op in ga... My Bad..

Het sellen van HHH zijn pedigree... niemand beter in mijn ogen dan Foley.. Dit gaat dus ook gelijk tegen JanO zijn punt in dat goeie sellers goeie wrestlers zijn.
Wrestling skills bij Foley zijn ver te zoeken. Foley heeft het altijd van zijn sellwerk moeten hebben en van impact. Hij is wel 1 van de weinige die de armen door trips op zijn rug laat houden en vol met z'n gezicht de mat in gaat..

Dan las ik nog van diezelfde JanO dat die het sellwerk van benoit in die MitB match goed vond. Ik ga er hier even van uit dat dit die match is dat hij van die ladder duikt, naar achter wordt afgevoerd, en even later terug komt om de match af te maken. Wat ik hier altijd van begrepen heb via verschillende dvd boxen e.d. is dat benoit bij die sprong een wervel in zijn rug beschadigde. Het is dus vrij logisch dat er vervolgens goed geselld wordt want het was geen sellen. Die gast verging echt van de pijn.

Verder kan ik alleen maar ja en amen zeggen naar Lamme zijn posts. Exact zoals het is. Inclusief dat van Santino ;D

" Je hoeft niet goed te zijn... Als je maar beter bent dan de rest! " Beste Nieuwkomer 2011

Evilman

• Trade Count: (+2)
  • Held
  • Black Label Motherfuckin' Society!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 14 mei 2012, 23:17:19 »

Ik durf zelfs te zeggen dat Santino beter is in sellen dan Ziggler.. Ziggler doet het in mijn ogen TE overdreven hier en daar, terwijl het bij Santino in mijn ogen geloofwaardiger uitziet.

Credits: ECWChamp
Winnaar Award: Beste Feud 2011 vs DefCon

JanO

• Volwaardig lid
  • I swear to GOD he actually said that!!!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 15 mei 2012, 08:16:12 »

Over Benoit: was dat dezelde match? Wow! Ik doelde dus op hoe hij bij het klimmen zo concequent zijn arm sellde dat hij niet meer kon grijpen. Moet het even checken om dezelfde match te krijgen.

En Foley geen goeie worstelaar? Check HBK vs. Mankind uit '96. Wie denkt dat Foley alleen kan hardcore-en en brawlen.... Maar hij is inderdaad een geweldige seller. De Pedigree in de punaises, maar ook dioe nare bump tegen de trappen die hij altijd pakt... Briljant.

Ik zag HBK net genoemd om zijn selling. Naast de oversell maakt hij zich ook vaak schuldig aan het bezeerde lichaamsdeel vergeten. In zijn latere jaren was dat beter, maar ik kan me wel wat geknoei van hem herrinneren. Zowiezo merk je dat 'echte' blessures vaak een positief effect hebben op matches. HBK-Austin in '98, Undertaker in vrijwel heel '98, Triple H op Summerslam '98, de nek van X-Pac. Maar zo fijn is dat natuurlijk niet. Volgens mij wordt het bezeerde lichaamsdeel vaak bewust ge-target in een match, zodat de geblesseerde legitiem pijn kan tonen.

Het sellen van kicks & punches is inderdaad soms vrij dramatisch. Je ziet op voetbalvelden soms beter in het strafschopgebied. Je zou denken dat zulke basic dingen ook beter getrained worden. Helaas is het net als een headlock of hammerlock een beetje generic offense geworden, en dat is jammer. De focus is teveel op naar "de grote move" toewerken, wat natuurlijk is wat we willen zien, maar door basic offense, en vooral de sell daarvan te negeren, kan een match saai worden die dat echt niet hoeft te zijn.

Ik ben dus van mening dat het sellen in die zin WEL ondergewaardeerd wordt, omdat worstelaars wiens offense hartstikke goed is soms een potje maken van het sellen.

S2H

• Volwaardig lid
  • The Ascension will rise
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: 15 mei 2012, 08:59:39 »

Wat de Pedigree betreft, is Kane op die move iig een bar slechte seller. Die komt met zijn knie op de mat en niet eens in de buurt van de mat met zijn hoofd. Ziet er echt niet uit als HHH die move op Kane doet.

Ik denk dat dergelijke bewegingen moeilijker te nemen valt door iemand die groter dan jou is omdat de sprong van de gever in dergelijke gevallen hoger moet zijn zodat de nemer zijn lichaam goed kan strekken (?)

In ieder geval voor mij is goed sellen een beweging overtuigend over doen komen, de schade duidelijk en echt maken voor het publiek en consequent sellen in en buiten de ring mbt schade e.d.

Evilman

• Held
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 15 mei 2012, 09:53:59 »

JanO.. Hoe kun je schoppen in het strafschopgebied nu vergelijken met wrestling!?

JanO

• Volwaardig lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: 15 mei 2012, 10:54:48 »

@Evilman: LOL... Ik bedoelde schwalbe's... Da's ook sellen, toch ;-)

Evilman

• Held
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 15 mei 2012, 11:19:45 »

Dat is gewoon aanstel ;)

Yosti

• Ledenbeheerder
  • Trade Count: (+4)
  • Held
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 15 mei 2012, 12:13:19 »

Dat is gewoon aanstel ;)

Niet helemaal... de aanvallers "sellen" immers regelmatig een overtreding die niet echt is. En dat doen ze soms toch bijzonder goed hoor. ;)

Credits 2 DeV
Beste Lid 2009 & 2010; Beste Poster 2008 t/m 2011; Favoriete Staflid 2011 & 2012

Evilman

• Held
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 15 mei 2012, 12:24:23 »

Zo iemand moet je in het voetbal beide knieën compleet verbrijzelen

JanO

• Volwaardig lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: 15 mei 2012, 13:04:47 »

Maar het principe klopt wel, toch?

Je laat je blessure/pijn zo geloofwaardig zien, dat je de reactie krijgt die je wil, ondanks het feit dat iedereen weet dat het hoogstwaarschijnlijk NIET echt is.

Dat is wat sellen is, toch? De worstelaar `acteert' de reactie op een move, serie moves of de blessure zodat het publiek gelooft wat er gebeurt, of in ieder geval zo reageert in de context van wat plaats vind. Ik haal wederom Diesel-Hart aan. Ik dacht echt dat Hart ECHT voor Jaffa was gegaan, en het was dus een `geacteerde' sell waar Diesel-Nash in trapte!

نبيل حبيبي

• Held
  • (_)_____)___)))~~~
    • Bekijk profiel
    • http://www.wwe.com
« Reactie #37 Gepost op: 15 mei 2012, 13:49:18 »

Zo iemand moet je in het voetbal beide knieën compleet verbrijzelen

Zoals Robben?

The Lord is Good!!

Evilman

• Held
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: 15 mei 2012, 13:55:02 »

Zoals Robben?

Zoals tegen Dortmund waar de penalty terecht was?

نبيل حبيبي

• Held
  • (_)_____)___)))~~~
    • Bekijk profiel
    • http://www.wwe.com
« Reactie #39 Gepost op: 15 mei 2012, 14:05:01 »

The Lord is Good!!

Koen B

• Trade Count: (+3)
  • Held
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: 15 mei 2012, 15:06:14 »

Zit wel degelijk een verschil in. Bij worstelen hoort het bij de 'sport'. Zonder sellen is er geen showworstelen. Bij voetbal is het spelverderf. Toch wel een cruciaal puntje, lijkt me.

@ Jan0: Wat is arbitrair no-sellen?

Evilman

• Held
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: 15 mei 2012, 15:08:06 »

http://www.youtube.com/watch?v=V3qMbb8bqxw

Maaauw

Hij raakt hem eerst wel, maar Robben laat zich veeeeeeeeeeeeeeel te laat vallen en ja, ook hier, van het veld af. Zo een rotzooi hoort niet op het veld thuis.

S-K-O-M

• Held
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: 15 mei 2012, 19:53:24 »

De salto's e.d betrok ik er maar even bij voor de beeldvorming. Komt er op neer dat ook een technisch perfecte move gewoon goed geselled moet worden om geloofwaardig te zijn of het gewenste effect te hebben. En dat kan op verschillende manier, afhankelijk wat dat effect moet zijn.

Ik dacht ook al wel dat je dat niet bedoelde, maar ik doelde er juist op dat er dus ook soorten moves zijn die niet zo op het sellen aankomt...

Over Benoit zijn sellen, die match waarin hij naar achteren werd gebracht was TLC 3 (de vergeten TLC op een SD show), daar was hij inderdaad echt geblesseerd... Maar ook zijn sellwerk in de eerste MitB was heel goed, met name toen hij op de ladder stond en Edge de finale chairshot gaf!

Kane sellt de pedigree slecht, maar ik heb wel eens gehoord/gelezen dat hij hem eerst wel toch een keer te goed sellde waarbij hij met zijn masker aan echt vol vlak en hard op zijn gezicht ging. Daar schijnt hij best wel van last te hebben gehad. Dus misschien dat hij daarom voorzichtiger daarmee is geworden  ;)

En Nabil en Evilman, het is leuk om in het voetbaltopic te lezen dat jullie het zo eens met elkaar zijn, maar houd het aub bij dat topic  :P

Beste poster WrestlingFans 2012

Evilman

• Held
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: 15 mei 2012, 22:52:28 »

Ik dacht ook al wel dat je dat niet bedoelde, maar ik doelde er juist op dat er dus ook soorten moves zijn die niet zo op het sellen aankomt...

Over Benoit zijn sellen, die match waarin hij naar achteren werd gebracht was TLC 3 (de vergeten TLC op een SD show), daar was hij inderdaad echt geblesseerd... Maar ook zijn sellwerk in de eerste MitB was heel goed, met name toen hij op de ladder stond en Edge de finale chairshot gaf!

Kane sellt de pedigree slecht, maar ik heb wel eens gehoord/gelezen dat hij hem eerst wel toch een keer te goed sellde waarbij hij met zijn masker aan echt vol vlak en hard op zijn gezicht ging. Daar schijnt hij best wel van last te hebben gehad. Dus misschien dat hij daarom voorzichtiger daarmee is geworden  ;)

En Nabil en Evilman, het is leuk om in het voetbaltopic te lezen dat jullie het zo eens met elkaar zijn, maar houd het aub bij dat topic  :P

Ik bracht geen voetbal ter sprake in het topic ;)

Doodgraver

• Held
  • OOOOHHHHH MY GOODNESS!! SHUCKY DUCKY QUACK QUACK!
    • Bekijk profiel
  • Gebruiker staat op moderatietoezichtlijstToezicht
« Reactie #44 Gepost op: 15 mei 2012, 22:57:07 »

Ik bracht geen voetbal ter sprake in het topic ;)
Volgens mij gaat het er ook niet om wie er begonnen is... ;)

Credits to Ben!

JanO

• Volwaardig lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: 16 mei 2012, 08:03:50 »

Dat van Kane en zijn masker wist ik niet... Net mensen he, die worstelaars...

Met arbitrair no-sellen bedoel ik het "now I'm hurt, now I'm not" gedrag. Het gaat niet om het no-sellen vanaf een come-back, maar het een blessure even vergeten om een move te kunnen doen, om daarna weer diezelfde blessure te gaan sellen. HBK vergeet even zijn rug voor de kip-up of een Skin The Cat, en loopt daarna weer gebocheld rond vanwege diezelfde rug. Zie ook Edge in zijn begintijd, waarbij hij met een geblesseerde schouder the Spear deed en het met iets opvolgde, om daarna weer de schouder te gaan sellen. Hij had wat mij betreft dan direct na die spear inelkaar moeten storten.

Oh, en die voetbal referentie is mijn schuld... Sorry....
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2012, 08:08:32 door JanO »

unchained

• Nieuweling
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: 18 mei 2012, 11:27:57 »

Ik heb eens een paar "post" van je gelezen en vraag me serieus af of jij wel worstelen kijkt en topics leest?

Moet eerlijk zeggen dat ik Cena helemaal geen slechte seller vind. Kijk, zijn superCena powerups zijn natuurlijk bagger en vervelend en die zijn simpelweg niet te verkopen, maar aan wie ligt dat helemaal? Als Cena tijdens de match niet elkaar wordt gebeukt maar de hele tijd dominant blijft is dat nog veel vervelender. Als hij met heel veel moeite nog net snel die ene FU eruit kan gooien is dat ook ruk want dan wordt de dominante partij na een schijtmove gepinned (zie Lesnar). Dus gezien de booking, krijgt hij gewoon niet heel veel om mee te werken. Ok, hij oogt iets te fit vaak tijdens die 5 moves of doom (al bleef hij bij lesnar zijn arm erg goed sellen) maar daarbuiten vind ik hem een prima seller, iemand die moves er vrij goed uit kan laten zien. Als je even vergeet dat hij overpushed is/wordt dan zie je dat wellicht ook. Vind persoonlijk een Orton en zeker HHH minder goed sellen. Die laatste heeft ook met enige regelmaat die Flair trekjes zoals de delayed fall.

Wie ik ook een bijzonder slechte seller vond is RVD met als hoogtepuntje zijn match tegen Orton toen ie een hersenschudding moest sellen (ik dacht Cyber sunday)waarin ie constant een wazige starende blik de ruimte in gooide. Erg overdreven en het zag er simpelweg debiel uit.

Big Show en Kane staan beide hoog in mijn boekje met goede sellers. Beide laten geloofwaardig zien hoe een reus afgebeuld kan worden en wanneer zij verliezen dan heb ik echt zelden het idee: Dat kan nooit! Iets waar veel grotere gasten en main eventers nog een voorbeeldje aan mogen nemen.

Nog een goede seller vond ik Jeff Hardy en Paul London. Misschien voor sommige mensen over de top en iets te veel flips ofzo maar ik kon beide wel waarderen. Hardy's matches met Umaga waren erg fraai op dat gebied. Beetje dat vaatdoek idee dat hierboven bij Ziggler werd omschreven al moet ik zeggen dat je daar Ziggler mee te kort doet. Ziggler laat moves er goed uitzien, impactvol, en dat doet ie niet alleen door ragdoll physics, hij weet heel goed welk lichaamsdeel geraakt wordt en hoe je hoort te vallen en overdrijft dat dan weer precies genoeg om het geloofwaardig maar toch impactvol te maken.

Wat betreft gezichten en en houding na het ontvangen van een move is Santino de koning en dat komt ook gedeeltelijk omdat het een comedy-character is. Anderen zouden daar niet mee weg komen maar de kop die hij terkt en die wiebelbeentjes zijn echt goud. Fili en ik hebben dat al vaak vergeleken met het koppen van een kernraket (wij weten beide wat voor kop je trekt als je zo'n blast overleeft) maar het verveeld simpelweg niet om Santino die koppen te zien trekken. Iemand die ook briljant is op gebied van selling en mimiek is Booker T.

O enne, Unchained, WTF? Zeg dan gewoon niks als je alleen maar fokkin' bullshit te melden hebt.

Koen B

• Trade Count: (+3)
  • Held
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: 18 mei 2012, 11:46:59 »

Ik heb eens een paar "post" van je gelezen en vraag me serieus af of jij wel worstelen kijkt en topics leest?

Wilde je gaan beweren dat jouw post van de vorige pagina iets bij te dragen had dan?

BGA

• Никола
  • Ledenbeheerder
  • Held
  • De man uit jouw doktersroman
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 18 mei 2012, 11:50:18 »

Laten we dit topic maar niet gaan gebruiken om dingen te beweren of te insinueren die toch alleen maar op gezeik uitdraaien.

Tiralan

• Held
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: 18 mei 2012, 12:01:08 »

Laten we dit topic maar niet gaan gebruiken om dingen te beweren of te insinueren die toch alleen maar op gezeik uitdraaien.

Insinueer jij nou dat dit op gezeik uit draait?

Als iemand wordt aangesproken op zijn posts, lijkt het me dat diegene de ruimte moet hebben om daar inhoudelijk op te reageren :).

I'm the executive Vice-President of WWEH Talent Relations and General Manager of both Revolution and Undisputed!
Pagina's: 1 [2] 3

Deel dit topic

Digg  Facebook  SlashDot  Delicious  Technorati  Twitter  Google  Yahoo

Copyright
WrestlingFans © 2001-2013. Alle rechten voorbehouden.

All World Wrestling Entertainment programming, talent names, images, likenesses, slogans, wrestling moves, and logos are the exclusive property of World Wrestling Entertainment, Inc. All World Wrestling Entertainment programming, talent names, images, likenesses, slogans, wrestling moves, and logos used on this site are for viewing purpose only. All other trademarks, logos and copyrights are the property of their respective owners.

WARNING: WWE is actively going after persons who are operating websites that contain WWE trademarks and copyrighted material, and if they are caught they will be forced to pay monetary damages to WWE! So webmasters watch out and be smart, this is a warning for your own safety!